L’ETSAV prepara el muntatge de la casa solar del futur LOW3

El proper divendres, 28 de maig, a les 11 hores, l’alcalde de Sant Cugat, Lluís Recoder, i el vicerector de Recerca de la UPC, Xavier Gil, assistiran al procés de muntatge d’aquest prototip de casa solar energèticament autosuficient, que s’està construint a l’ETSAV

Un grup de 40 estudiants i estudiantes de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), tutoritzats per professorat del mateix centre, estan muntant la casa solar LOW3. Aquest és un dels cinc projectes espanyols que es presentarà al concurs internacional Solar Decathlon Europe 2010, del 18 al 27 de juny a Madrid.

LOW3 és una de les 20 iniciatives seleccionades per participar al concurs internacional Solar Decathlon Europe 2010, en el qual participen universitats de tot el món que competeixen per construir la casa més sostenible, alimentant-la només amb energia solar. L’equip de LOW3 està dirigit pel professor Torsten Masseck, responsable del Centre d’Investigació Solar (CISOL) de la UPC.

El projecte LOW3 (Low energy+Low impact+Low cost) és un nou concepte d’habitatge bioclimàtic, basat en el baix consum energètic, el baix impacte ambiental durant el seu cicle de vida i el baix cost dels sistemes constructius. La casa està concebuda per integrar tecnologia fotovoltaica, així com sistemes solars tèrmics, la qual cosa permet l’autosuficiència energètica de l’edifici. Així mateix, el prototip es construeix amb materials sostenibles de baix cost, locals i renovables, senzills i eficaços. Això, juntament amb l’alta eficiència energètica de l’habitatge, permet assolir l’objectiu de tancar al màxim els cicles dels materials i de l’aigua.

La construcció a base de sistemes modulars i flexibles prefabricats facilita la transformació, ampliació i reorganització de l’espai per adaptar-se a les necessitats canviants dels seus ocupants. “La possibilitat de generar coneixement sobre noves formes d’arquitectura basades en solucions bioclimàtiques de baix cost i baix impacte ambiental, i de construir i avaluar alhora el projecte en el mateix campus universitari, ens permet unir la docència i la recerca aplicada d’una forma única en el camp de l’arquitectura sostenible”, explica Torsten Masseck, director tècnic del projecte LOW3.

El projecte compta amb la col·laboració del Departament de Màquines i Motors Tèrmics i l’Institut de Sostenibilitat de la UPC, així com també d’altres institucions com ara l’Institut Català d’Energia (ICAEN),el Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya i Adigsa, i també de les empreses que el patrocinen: com ara Schneider Electric, Schott Solar, Rehau, iGuzzini, Aislux, Ininsa, Black&Decker, Finnforest, Fupicsa, Solarlux, Gutex, Homatherm, Stanley, Grundfos, Biohouse, ProClima i Junkers Grupo Bosch. Altres empreses que hi col·laboren són Biolan, Grupo JG, Zicla, Bioclim, Klein Iberica, Polysun, Unex, ABC, Armacell, Humiambiente, SI Capital, TFM, Espacio Solar, Viru, Bec, Siemens, Espais Domòtics, Espacio Solar, Fustilan, BEC, ElectroDH, Novallini, Giró, Schutz, Galindo i La Salle Universitat Ramon Llull.

Aquesta és la primera ocasió en què el concurs internacional Solar Decathlon l’acollirà una ciutat europea, concretament serà a la Vila Solar de Madrid, situada a la conca del riu Manzanares, entre el pont del Rei i el pont de Segovia. Aquesta edició del concurs l’organitzen conjuntament el Ministeri d’Energia dels Estats Units i el Ministeri d’Habitatge espanyol, que ha delegat l’execució del concurs a la Universitat Politècnica de Madrid, i amb el suport de l’Ajuntament de Madrid.

+ informació:
Web LOW3