Un sistema robotitzat d’il·luminació millora les condicions de visibilitat als quiròfans

Dissenyat conjuntament amb el Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell, l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya i les empreses Telstar Technologies i Luxiona.

Investigadors del Centre d’Investigació en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han desenvolupat un innovador sistema intel·ligent d’il·luminació per a quiròfans, amb lluminàries LED, que permet controlar la direcció i la intensitat del feix de llum sobre el camp quirúrgic de manera eficient segons les necessitats del cirurgià.

L’equip d’il·luminació consta d’un llum zenital i dos llums obliqües que, gràcies a la seva col·locació, eliminen les ombres en el camp de treball, a més de minimitzar les radiacions infraroges i ultraviolades. Aquest sistema proporciona, a més, altres avantatges respecte a les làmpades tradicionals, com són: la reducció del risc d’infeccions hospitalàries, una major eficiència quant al consum energètic i una millora substancial de les condicions de treball dels professionals.

Aquest sistema d’il·luminació, del qual ja se n’han generat dues patents i està en fase de comercialització, podria tenir noves utilitats en espais on sigui necessari controlar el flux de llum i d’aire com podrien ser sales de part o altres instal·lacions, o inclús fora de l’entorn de la salut.